logo

ویدیوهای آموزشی آکادمی هارد ایران

در ذیل ویدیوهای سود مندی در رابطه با هارد مشاهده خواهید کرد:

قسمت های مختلف هارد دیسک و نحوه ذخیره سازی اطلاعات

عملکرد هارد دیسک

نحوه عملکرد هارد دیسک

عملکرد هارد دیسک

در مقالات گذشته قسمت های مختلف هارد را معرفی کردیم در این مطلب قصد داریم نحوه عملکرد هارد دیسک ها برای خواندن و نوشتن را مورد بررسی قرار دهیم. کنترل کننده دیسک یا Disk Controller دستورهای همراه با داده های دریافتی یا ارسالی از دیسک را تحلیل می کند به این صورت که به هارد دیسک می فهماند طبق دستور, داده مورد نظر برای خواندن و یا نوشتن در کجا قرار دارد.

سیستم عامل یا قطعات سخت افزاری هر زمان که به ذخیره یا دریافت داده نیاز داشته باشند دستور را به دیسک کنترلر ارسال می کنند و دیسک کنترلر دستور را برای actuator  یا کنترل کننده مرکزی می فرستد و سپس actuator بازوی هد را به قسمت مورد نظر در دیسک (platter) هدایت می کند زیرا گاهی داده های یک فایل در مکان های مختلف دیسک قرار دارد و بازوی هد ممکن است بین قسمت های مختلف  دیسک جابجا شود. وقتی هد به قسمت مورد نظر میرسد وظیفه دارد دستور دریافت شده را بر روی سکتور فیزیکی انجام دهد.

دستور خواندن

زمانی که دیسک کنترلر دستور خواندن را فرستاده باشد هد باید داده های مغناطیسی که بصورت صفر و یک هستند را از روی پلاتر بخواند و آنها را به Actuator ارسال نماید. خواندن به این شکل می باشد که مکان های داده توسط قطب های مغناطیسی N یا S حس شده سپس معادل صفر یا یک آن برگردانده می شود. و در ادامه Actuator  داده های خوانده شده را به دیک کنترلر باز ارسال می کمد تا مورد پردازش قرار بگیرند.

دستور نوشتن

در صورتی که دیسک کنترلر داده ای را برای ذخیره به هارد دیسک ارسال نماید Actuator داده ها را به صورت تک به تک برای هد ارسال می کند تا این داده ها به صورت صفر و یک در فضای دیسک ذخیره کند. هد نوشتن مکان داده های روی دیسک را بر طبق دستور صفر یا یک بودن تغییر قطب می دهد. به طور مثال نشانه بالا یا برعکس(پایین) را برای قطب S  نشانه گذاری می کند.

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت

توسعه و پشتیبانی توسط : پاریس وب