logo

ویدیوهای آموزشی آکادمی هارد ایران

در ذیل ویدیوهای سود مندی در رابطه با هارد مشاهده خواهید کرد:

قسمت های مختلف هارد دیسک و نحوه ذخیره سازی اطلاعات

MBR چیست؟

رکورد راه انداز اصلی یا MBR

رکورد راه انداز اصلی یا MBR

MBR که مخفف کلمات Master Boot Records است قسمتی از هارد دیسک است که سیستم عامل را به صورت غیر مستقیم اجرا می کند و بایوس از این رکورد اجرا می شود. در این مطلب قصد داریم این قسمت از حافظه را مورد بررسی قرار دهیم.

MBR چیست؟

MBR که در قسمتی از حافظه ذخیره سازی مانند هارد دیسک ها, حافظه های SSD و حافظه های فلش قرار دارد مهمترین برنامه برای راه اندازی سیستم عامل است و وظیفه دارد اطلاعات مربوط به پارتیشن ها را حفاظت کند همچنین هسته سیستم عامل را بصورت غیر مستقیم اجرا می کند. MBR در زمان پارتیشن بندی ساخته می شود و به آن برنامه می گوییم چون که برای بوت کردن سیستم عامل باید دستوراتی را اجرا کند.

کل فضایی که MBR اشغال می کند به اندازه یک سکتور یعنی 512 بایت است که در اولین سکتور حافظه که به آن حافظه 0 گفته می شود قرار دارد.

وظیفه MBR

چون که MBR تنها 512 بایت فضا را اشغال می کند و این فضا برای نوشت برنامه بسیار کم است این برنامه تنها دو وظیفه را انجام می دهد. یکی نگهداری اطلاعات مربوط به پارتیشن های اولیه و دیگری تشخیص پارتیشن فعال و قرار دادن هسته سیستم عامل بر روی RAM برای اجرا کردن آن.  

MBR چگونه سیستم عامل را بوت میکند؟

MBR بعد از پارتیشن بندی حافظه بر روی اولین سکتور حافظه قرار می گیرد. زمانی که کامپیوتر را روشن می کنید BIOS کنترل سیستم را بر عهده دارد و با توجه به تنظیمات می داند که باید از کدام حافظه عمل بوت را انجام دهد. بعد از آغاز بوت اولین سکتور که همان MBR است می خواند و دستورات آن را اجرا می کند بعد از این مرحله کنترل سیستم از BIOS خارج شده و به MBR سپرده می شود.

دستور موجود در MBR این است که با توجه به جدول پارتیشن یا partition table پارتیشن فعال (پارتیشن ویندوز)را تشخیص می دهد و اولین سکتور آن پارتیشن یعنی PBR که رکورد راه اندازی پارتیشن است را می خواند و برنامه PBR که وظیفه اجرای دستورات هسته سیستم عامل را دارد اجرا می کند. طبق آنچه گفته شد MBR نیازی ندارد بداند سیستم عامل چیست و یا هسته آن کجا قرار دارد. بعد از این مرحله کار MBR تمام می شود و سیستم توسط PBR کنترل می شود.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد تا حدودی شما را با مفهوم MBR در حافظه ها آشنا کند. با تشکر از اینکه تا پایان با ما همراه بودید.

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت

توسعه و پشتیبانی توسط : پاریس وب